Syariat di junjung Adat di kendung

Syariat di junjung
Adat di kendung
Umat tersanjung
Negara terulung

Rabu, 17 Jun 2009

KEMPEN MENUTUP AURAT SMK MAMBAU

Salam
Mambau 17 Jun 2009. Kita merancang. Allah merancang. Maka perancangan Allah yang Maha Tepat.Itulah senario Kempen ABJZ yang di pohon oleh Ustaz Wan Ali Akhbar kepada Umirose.

Pesertanya tidak ramai cuma lima puluh orang. Alhamdulillah program ini telah di sempurnakan oleh dua orang penceramah iaitu Pn Hjh Minah , KW JIMNS dan juga Ateh Zuhairi , MAINS Negeri Sembilan.

Setelah di telefon berkali-kali dan sms yang dihantar tidak di jawab segera kerana ana pada masa itu sedang Mesyuarat Pengurusan Sekolah.Makluman terpaksa dipinta daripada Ukhti Fatimah untuk menghubungi Umirose kerana ada appointment rawatan akar gigi pada pukul 3.30 petang.Dalam fikiran ana siapa yang akan handle program ini memandangkan hari ini adalah hari bekerja. Tapi ana meletakkan harapan yang tinggi pasti ada ikhwah dan akhawat yang akan membantu ana menyelesaikan kemelut ini.Semuanya berlegar tanpa henti hinggalah pada pukul 7 malam apabila Akhi Khairil membantu menyalin bahan Umirose masa kat KPJ.Seterusnya Ateh memberikan persetujuan untuk bersama menyampaikan slot tersebut dengan syarat bosnya membenarkan beliau keluar jika surat boleh sampai sebelum program bermula.Ana pun meletakkan harapan yang tinggi kepada bos(pengetua)agar memberikan keizinan untuk keluar daripukul 10 hingga 1 tgh.

Apa yang ana nampak disini adalah kesungguhan untuk kita membantu ikhwah dan akhawat lain agar dengan keihlasan kita maka Allah akan memudahkan kita untuk bekerja bagi memakmurkan agamanya.Maka tolonglah saudaramu yang didalam kesusahan agar Allah akan membuka pintu rezkinya dari sumber yang tidak disangka-sangka.

Itulah rezeki Ust Wan Ali Akhbar dapat bertemu dengan kami.Beliau hanya melayari Blog umiroses dan meminta umirose memberikan ceramah untuk KEMPEN BIAH HASANAH.Tahniah kepada Ust. Wan.

Ust Wan pernah berkhidmat di Al Amin Keramat dan Al Amin Gombak sebelum meneruskan perkhidmatannya Di SMK Mambau. Ini adalah posting pertama dalam Kementerian. Suasana Islamik semasa berada dalam sistem sekolah ISLAM mendorong beliau untuk gagahkan diri membuat program sebegini.Kesedaran Ust Wan harus di rasai oleh semua guru-guru kita yang telah lama berada dalam medan dakwah ini. Adanya kita di sekolah itu merupakan satu peluang yang terbuka luas suntuk kita mentarbiyah anak didik kita agar mereka menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat.

Kempen menutup aurat telah dibincangkan dengan lebih meluas mencakupi dimensi yang besar hingga lah kepada perlakuan zina.Pengakuan beberapa remaja yang telah ketelanjuran memberikan satu impak dan terkesan dihati ini. Alhamdulillah dalam sentuhan hati yang dibawa pada sesi muhasabah diri, anak-anak ini bersungguh untuk bertaubat dan tidak akan mengulangi perbuatan yang terkutuk ini. Dalam usia 13 hingga 17 tahun gejala negatif ini berleluasa walaupun remaja ini masih berada di bangku sekolah. Pada wawalnya anak-anak ini nampaknya agakliar untuk mendengan celoteh kami, tapi dengan persembahan yansg pelbagai dan tayangan video telah memahatkan hati mereka untuk terus berada bersama kami sehingga kepukul satu tengahari.Tahniah kepada semua elajar yang telah dipilih oleh Allah menjadi tetamuNya yang di campakkan kasihsayansg Allah kepada mereka. Bukan semua remaja berpeluang mendapat kasihsayang Allah. Tapi mereka telah merasakan dengan sentuhan hati dan rasa keinsafan kasihsayang Allah adalah lebih mulia dari kasihsayang kekasih iaitu sesama manusia.

Dalam sesei soal selidik didapati 60 % biasa melihat video lucah.20% pernah melakukan zina dan 20 % sahaja pelajar yang benar-benar bersih dari maksiat tapi rata-rata pelajar ada pasangannya. :"Ustazah kalau keluar dengan kekasih berdosake tapi kita tak buat apa-apa?Itu merupakan soalan cepumas!
Lihatlah betapa jahilnya anak-anak kita apabila nilai baik dan buruk tak dapat dibezakan? Dimana neraca kehidupan mereka?
Sistem pendidikan hari ini tidak mampu meletakkan almizan yang sebenar kepada anak anak.Mereka terumbang ambing tanpa panduan. Masyarakat meletakkan nilai yang salah dalam membentuk peribadi anak-anak.

Ibubapa moden sanggup berbelanja untuk pencapaian akademik anak-anak kerana ini adalah masa depan mereka. Tapi sanggupkah ibubapa mengorbankan harta dan masa mereka untuk ISLAM?Menagiskah ibubapa jika anak tidak pandai solat?mengaji?

Atau ada ibubapa yang risau jika anak remaja mereka belum ada couple?Maka pelabagai strategi di pasang untuk memancing sang dara dan teruna , takut kalau-kalau anak remaja mereka jadi andaratu atau bujang telajak!

Apabila nilai yang dipegang tidak mengikut acuan Islam , maka rosaklah remaja dari segi adab dan akhlaknya.Berlakulah gejala Remaja ditangkap berkhalwat.Anak rogol ibu sendiri, bayi dibuang dalam tong sampah, mat rempit mati dijalanan dan pelbagai gejala yang tidak sihat berlaku disekeliling kita.

Ayuh Ikhwah dan akhawat mari kita sama-sama mengetuk pintu hati anak-anak ini untuk berubah kepada yang lebih baik lagi. Allah tidak akan mengubah diri seseorang itu kecuali diri mereka sendiri yang inginkan perubahan . Marilah Bersama Islam Membina Masyarakat.
Sila aturkan KEMPEN ANDA BIJAK JAUHI ZINA ditempat anda. Email maklumat kepada Forum_JIMNS@yahoogroups.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan