Syariat di junjung Adat di kendung

Syariat di junjung
Adat di kendung
Umat tersanjung
Negara terulung

Khamis, 17 Disember 2009

Ziarah Rakan JIM

Salam
Pada minggu lepas KW , JK Kebajikan dan JKAulad memulakan langkah menyantuni isteri kepada ahli JIM NS . Beliau mempunyai anak istimewa anugerah Allah untuk hambanya yang terpilih.
Tujuan ziarah kami adalah untuk mengajak ibu ini berkongsi pengalaman menjaga anak yang mengalami kanser. Dugaan yang di tempuh beberapa tahun dalam menjaga anak yang sakit hingga lah ke akhir sesi kemoterapi. Pelbagai usaha telah dijalankan dan akhirnya sesi berjaya ditamatkan dan insyaAllah telah sembuh dari penderitaan tersebut. Dengan Izin Allah.
Kami mengajak ibu ini bersama Unit PAKSI bagi memberikan sokongan kepada keluarga yang menghadapi masalah yang sama. Semoga perkongsian ibu ini akan memberikan harapan kepada semua ahli keluarga mereka.
Pada sebelah malamnya saya seperti biasa membuka Naqib net dan terbaca : Peluang terbuka? Siapa yang hantar email ini?Soalan saya akhirnya terjawab apabila KW Pahang berkongsi info tentang mereka yang berminat nak jadi ahli dan sukarelawan.Tanpa berlengah saya menelefon No perhubungan yang di beri . Alhamdulillah berjaya di kesan.Terimakasih kepada WJIM Cheras yang menjadi jiran kepada Cik Siti seorang trainner Pembangunan Keluarga. Akhlak anda menjadi santunan kepada masyarakat/komuniti anda.
Siti telah memberikan no tel rakan peserta di Seremban.Saya hubungi rakannya dan beliau begitu bersungguh untuk menjadi sukarelawan. Saya minta tempoh untuk berjumpa dan pada hari ini saya berpeluang bertemu beliau dalam masa 40 minit selepas habis mesyuarat JK Pembangunan keluarga. Apa yang kami bincangkan telah kami mulakan dengan menzirahi mereka yang berminat menjadi tenaga kerja secara sukarela. Respond yang baik.Pn Zuraidah seorang surirumah , telah berkahwin dan mempunyai 3 orang anak sendiri dan 3 orang anak tiri. Buat masa ini duduk bersama dengan ibu dan juga menjaga cucu kepada anak tiri. Suaminya berniaga kedai makan. Beliau memang ingin menjadi sukarelawan tetapi tidak pernah bergabung dalam NGO. Pengalaman beliau sebelum ini adalah sebagai SU kepada DEWANITA iaitu persatuan ahli perniagaan wanita. Pernah mengendalikan kursus kepada kontraktor dan mempunyai pengalaman berhubung dengan ramai ahli perniagaan.
Jiwa sukarela dalam dirinya memanglahir secara semulajadi. Dengan sikapprihatin dan suka menolong mencetuskan rasa keikhlasan di hati beliau untuk berbakti kerana Allah. Apabila kerja yang dilakukan tidak mendatangkan kepuasaan dihatinya dan bercanggah dengan fitrah sucinya, maka beliau tidak meneruskan kerjaya beliau dalam DEWANITA. Salah satu penyebabnya adalah kerana kronisma.
Moto bekerja kerana Allah telah menjadi benteng hatinya dari turut bersubahat dengan mereka yang menggunakan kedudukan untuk kepentingan diri. Beliau akhirnya melepaskan jawatan dan terus membantu mereka yang memerlukannya. Perasaan belas kasihan dan sikap mengambil berat orang-orang yang tidak berkemampuan mendorong beliau untuk menghulurkan bantuan tanpa mengira darjat keturunan dan talian darah. Pernah berhadapan dengan pesakit kanser dan memberi sokongan secara moral support. Bagi beliau, mereka yang terpilih ini adalah mereka yang telah di beri anugerah oleh Allah untuk membuat persiapan yang secukupnya kerana telah di janjikan masa pertemuannya dengan Allah .
Terharu saya mendengar luahan hati seorang insan yang hidupnya bahagia jika orang di sekelilingnya bahagia. Beliau berjanji akan menjaka kawan-kawanya untuk bersama kita.

Wanita gemilang..............Dalam keluarga dan rumahtangga, dia ibu dan wanita teladan

1 ulasan:

  1. Bagi mereka yang berminat boleh hubungi JK PAKSI Pn Zainab di talian.....0126123459

    JOM AJAK RAKAN JADI SUKARELAWAN.

    BalasPadam