Syariat di junjung Adat di kendung

Syariat di junjung
Adat di kendung
Umat tersanjung
Negara terulung

Sabtu, 12 Disember 2009

kursus kejurulatihan Koperator wanita

salam

10-12 Disember telah berlangsung kursus kepimpinan koperator wanita. Kursus ini bertujuan membimbing wanita dalam memimpin sebuah gerakan.Ciri dan peranan wanita di tekankan khususnya dalam koperasi.

Koperasi merupakan sebuah pertubuhan atas dasar muafakat maka kita boleh gunakan dasar ini selari dengan seruan presiden muafakat ummah alam diimpahi rahmah.Semuga muafakat wanita dalam koperasi juga akan memercikkan rahmah keseluruh alam.

Seramai 6 ahli WJIM telah bersama dalam kursus ini. Mobilisasi ahli ini bolehlah di manfaatkan untuk menjana pembangunan ekonomi dan dana wanita. Kepimpinan wanita bukan hanya dalam badan sukarela tapi juga badan korporat tidak ketinggalan juga dalamkoperasi. Semuga kursus yang di ikuti dapat di manfaat bersama.

Isu gender juga di tekankan dalamkursus ini, dimana wanita mempengaruhi polisi dalam koperasi masih jauh kebelakang. Hanya 40 % wanita sahaja yang mempunyai kesedaran tentang koperasi oleh itu di sarankan WJIMNS terusberi komitmen agar wanita akan menjadi daya pendesak dan mengepalai perubahan yang berlaku dalam masyarakat.

Beban 3 serangkai untuk wanita memang dirasai terutama oleh WJIM dimana beban sebagai pengurus keluarga,kakitangan awam dan juga aktivis masyarakat.Kaum Adam perlu memberi sokongan kepada kaum wanita agar mereka tidak rebah dalam perjuangan ini.

Kesedaran kaum wanita atas tanggungjawab mereka dalam dakwah adalah tinggi. Tetapi masih ada halangan dalaman yang membelengu diri wanita.Semua halangan ini harus ditangani dengan bijaksana.

Saya menyeru ahli WJIMNS agar memberikan komitmen anda dalam gerakan koperasi.Majulah koperasi untuk pembangunan ummah

1 ulasan:

  1. Bersama Islam membina masyarakat

    Pemuafakatan Ummah alam dilimpahi rahmah

    Mendepani cabaran menegakkan syariat

    BalasPadam