Syariat di junjung Adat di kendung

Syariat di junjung
Adat di kendung
Umat tersanjung
Negara terulung

Ahad, 15 Mac 2009

.:: Menyantuni Naluri Insan ::.

KERTAS KERJA KURSUS ASAS PRA-PERKAHWINAN NASIONAL
(KAPPEL)

DEWAN KPJ COLLEGE.

ANJURAN BERSAMA

JK PEMBANGUNAN WANITA & KELUARGA JIM N. SEMBILAN

MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI SEMBILAN( MAINS)

KPJ INTERNATIONAL COLLEGE.

14 MAC 2009 BERSAMAAN 17 RABIULAWAL 1430H

SABTU

MENYANTUNI FITRAH NALURI INSAN

OLEH
Dr Hajjah Maimunah Bte Fadzil
MD(USM)MOG(UKM)
Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan
Hospital Melaka

Timbalan Ketua Wanita JIM Melaka
Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

Kandungan:

1. Pendahuluan
2. Objektif
3. Satu Perkongsian
4. Kesihatan reproduksi
4.1 Kesihatan Seksual - melaksanakan aktiviti seks sebagai ibadah
4.2 Peranan keluarga dalam pengurusan kesihatan reproduksi
4. 3 Contoh-contoh penjagaan kesihatan reproduksi
4.4 Sistem reproduksi asas
5. Kesimpulan
6. Rujukan



1. Pendahuluan
Perkahwinan merupakan salah satu peristiwa yang besar dalam kehidupan seseorang. Maka kursus pra perkahwinan seperti ini adalah suatu yang amat digalakkan agar kebiasaan merancang dalam kehidupan itu menjadi budaya yang akan melonjakkan kejayaan dan kebahgiaan seseorang bukan sekadar di dunia ini yang sementara bahkan semuga berkekalan hingga diakhirat nanti alam yang kekal abadi. Bak kata pepatah Inggeris "If you fail to plan, you plan to fail".
Manusia yang Allah menamakannya di dalam Al Quran sebagai insan, secara fitrah semulajadi apabila telah mencapai umur baligh iaitu tanda organ reproduksinya telah matang, akan mula merasai naluri kedewasaan nya walau masih mudaremaja.
Seterusnya akan memberikan tumpuan kepada perkembangan sosialnya dengan membina hubungan intimasi dengan individu yang lain, di mana mereka akan teruja untuk memilih pasangan dari seseorang individu yang berbeza jantina untuk berkongsi jalinan perasaan, ia mungkin akan bertambah akrab dan jauh di dalam lubuk hati masing-masing mengharapkan dapat mengakhiri zaman kedewasaan dengan sebuah ikatan perkahwinan yang membahgiakan.
Tanpa persediaan, tanpa bimbingan ramai remaja yang tergelincir jatuh ke lembah kehinaan, kehancuran kerana perhubungan intim yang menjalinkan emosi serta gejolak nafsu sarakah seksual tidak dapat dibendung sebelum ikatan perkahwinan yang sah dapat dilaksanakan.
Agar permasalahan di atas dapat dielakkan, langkah pencegahan awal perlu kita sedari. Maka perbincangan ini yang merupakan salah satu primary prevention akan difokuskan kepada persoalan pengjagaan kesihatan reproduksi juga kesihatan seksual yang merupakan komponen penting untuk menjaga kebahgiaan serta kesejahteraan individu juga rumahtangga dan keluarga.

Kesejahteraan sesebuah keluarga merupakan kesejahteraan masyarakatnya seterusnya menentukan kesejahteraan sesebuah negara & bangsa. Kalian semua adalah tunggak tiang negara yang menentukan masa depannya. Maka kerana itulah secara keseluruhan topik ini mencakupi tajuk MENYANTUNI FITRAH NALURI INSAN

2. Objektif

Di akhir perbincangan tajuk ini, semuga peserta akan dapat perkongsiaan ilmu, peringatan/pesanan:
n 1. Untuk memahami naluri dan keperluan seksual mengikut fitrah kejadian insan dengan mempertingkatkan kesedaran tentang pentingnya peranan setiap ahli keluarga dan masyarakat dalam penjagaan kesihatan reproduksi & seksual.
n 2. Untuk menyedari kepentingan mempertingkatkan kesihatan wanita yang sedang mengandung dan menyusui anak supaya proses kelahiran dan kesihatan ibu anak selamat, sihat dan sempurna demi kebahgiaan seisi keluarga.
n 3. Untuk menyedar dan membentuk intitusi keluarga supaya mengutamakan kesihatan bagi menjamin kesejahteraan umat

3. Satu Perkongsian

Perbincangan ini adalah lebih kepada satu perkongsian pengalaman dalam kehidupan saya sendiri sebagai seorang wanita, isteri, ibu kepada 3 orang anak-anak yang telah meningkat remaja juga professional carrier saya sebagai pakar perunding perbidanan dan sakit puan. Semuga Allah memberkati perkongsiaan ini yang akan memberi manfaat buat diri saya sendiri juga para peserta sekalian.

4. Kesihatan reproduksi

Kesihatan Reproduksi bermaksud kesejahteraan jasmani dan rohani, fizikal, mental serta social yang sempurna dalam semua aspek yang berkaitan dengan organ, fungsi serta hasil proses perhubungan system reproduksi/peranakan lelaki dan wanita.

Kesihatan Reproduksi juga merangkumi keupayaan menjalinkan kehidupan seksual yang memuaskan, selamat dan berhak dalam membuat pilihan yang bertanggungjawab.

Kesihatan seksual ditakrifkan sebagai “integrasi atau gabungan aspek-aspek somatik, emosi, intelektual dan sosial seseorang melalui cara-cara yang positif dan memperkaya serta mempertingkatkan personaliti, komunikasi dan kasih sayang”

Kesihatan seksual adalah komponen penting dalam kesihatan reproduksi, maka setiap tindakan & aktiviti seks perlu disertai dengan rasa penuh tanggungjawab.

Di mana setiap kehamilan mestilah suatu yang dirancang, dipersetujui, DISEDARI,
DIKEHENDAKI dan semuga selamat sejahtera hidup di dunia sehingga ke akhirat yang kekal abadi.

4.1 Kesihatan Seksual - melaksanakan aktiviti seks sebagai ibadah

Menurut perspektif Islam setiap kegiatan yang dilakukan bertujuan mendapat keredhaan Allah s.w.t serta tidak melanggar syariatNya dianggap IBADAH, sebagaimana ayat Al Quran yang bermaksud: “Dan tidak diciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu” ( Az-Zariat : 56)

Melaksanakan perintah Allah s.w.t adalah sebaik-baik ibadah sebagaimana yang di firmankan di dalam surah Al-Baqarah ayat 182: “Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan pasangan-pasangan (isteri-isteri) kamu, mereka adalah pakaian bagi kamu dan kamu adalah pakaian bagi mereka”

Kita akan memilih untuk memakai sebaik-baik pakaian yang kita ada untuk menutup aurat begitulah antara analogi setiap pasangan adalah sebaik-baik pakaian yang akan saling berfungsi menutup aurat/aib pasangan masing-masing dalam memenuhi keperluan zahir dan batin asas hidup berumahtangga.

Begitu juga firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 223: “Pasangan-pasangan (Isteri-isteri) kamu adalah umpama tanah tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tanah tempat kamu bercucuk tanam itu sebagaimana kamu kehendaki. Dan kerjakanlah amal baik untuk dirimu, dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah khabar gembira bagi orang-orang yang beriman”

Ayat-ayat Al Quran ini diturunkan di dalam suasana padang pasir yang kering kontang, maka apabila dikurniakan ruang tanah yang boleh bercucuk tanam, ianya amat-amat dihargai, diusahakan, dibajai, dijaga bersungguh-sungguh untuk dimanfaatkan seoptimanya. Begitu juga analogi seharusnya kita mensyukuri nikmat Allah yang mengurniakan kepada kita pasangan masing-masing untuk sentiasa dihargai.

Rasullullah SAW bersabda: “Pada alat kelamin kamu terdapat sedekah”.
Mereka bertanya: “Hai Rasullullah,apakah jika syahwat salah seorang dari kami
naik, dia akan mendapat pahala?”
Rasullullah menjawab: “Ya.Bukankah Jika dia berbuat sesuatu yg haram,maka dia berdosa? Begitulah juga jika dia berbuat yg halal,dia mendapat pahala. Kenapa kamu hanya mengira kejahatan sahaja, sedangkan kebaikan tidak kamu kira?. Hadis Riwayat Muslim.

Semuga setiap detik perhubungan antara pasangan kita, niatnya doanya, sentuhannya, sapaannya, salamannya, dakapannya membajai rasa cinta dan kasih sayangnya serta semuanya sentiasa penuh keikhalasan kerana Allah, maka semuga semua aktiviti ini adalah ibadah dalam rahmat dan redha Allah sentiasa hendaknya….aaminnn.

Pasangan yang bijak mengendalikan hawanafsunya agar sentiasa dalam redha dan rahmatNYA dengan melaksanakan tuntutan fitrah nafsu seks yang Allah kurniakan kepada insan ciptaanNYA ini akan di kurniakan ketenangan dalam limpahan rahmatNYA semasa di dunia ini jua semuga berkekalan hingga ke akhirat nanti.

Sesungguhnya janji Allah itu benar, surga neraka Allah itu benar…semuga Allah rezkikan kita semua menjadi saksi kebenaran itu.

Mari hayati terjemahan Ayat–ayat AL Quran Ar–Rum 30 ayat 17-21: “Maka bertasbihlah kpd Allah di waktu petang hari dan di waktu subuh hari, Dan segala puji bagi-NYA baik di langit, di bumi, pada malam hari dan pada waktu zohor, Dia mengeluarkan yg hidup dari yg mati dan mengeluarkan yg mati dari yg hidup dan menghidupkan bumi setelah mati (kering), Dan seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur).
Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-NYA ialah Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu menjadi manusia yg berkembang biak. Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-NYA ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan utk mu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kpdnya, dan Dia menjadikan diantaramu rasa kasih sayang, sesungguhnya pd yg demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bg kaum yg berfikir.”

4.2 Peranan keluarga dalam pengurusan kesihatan reproduksi

Keluarga merupakan unit asas dalam masyarakat untuk membina ketahanan emosi dan kesejahteraan ahli-ahlinya. Setiap ahli keluarga mempunyai fungsi dan tanggung jawab dalam membina kesejahteraan keluarga sebagaimana firman Allah: “wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu….” (al-tahrim :6).

Memelihara keluarga dengan:
i) Melahirkan individual yang sihat dan bertanggung jawab
ii) Memenuhi dan menyediakan keperluan asas setiap ahli (seks adalah keperluan asas individu yg telah matang sistem reproduksinya)
iii) Membentuk dan memupuk konsep harga diri yang baik (self worth)
iv) Menjaga kesihatan reproduksi ahli keluarga
v) Pasangan suami isteri sepatutnya memperolehi kepuasan hubungan aktiviti seksual berdasarkan rasa hormat menghormati, persefahaman & persetujuan dan berusaha utk saling membahagiakan.
vi) Ibu bapa seharusnya membimbing dan memupuk harga diri anak dan menanam nilai-nilai murni khususnya berhubung dengan tanggungjawab perilaku seks
vii) Ibubapa seharusnya melindungi anak-anak daripada salahlaku & penderaan seks

4. 3 Contoh-contoh penjagaan kesihatan reproduksi

i) Kuatkan hubungan dengan Penciptanya melalui doa apabila berhubungan dengan manusia lain, contohnya doa dikurniakan cinta yang suci, sejati dan abadi; " Ya Allah, Kurniakanlah aku cinta-Mu dan cinta orang yang cinta kepada-Mu dan cinta orang yang cinta kepada orang yang boleh hampir kepada-Mu dan jadikan cinta terhadap Engkau (Ya Allah) terlebih aku cintai daripada air yang sejuk"
ii) Katakan tidak kepada seks di luar pernikahan, akad nikah dlm perkahwinan adalah merupakan akujanji membentuk institusi kekeluargaan sbg satu jalan memastikan kesihatan seksual selamat & dipertanggungjawabkan demi generasi masa depan yg terjamin cemerlang.
iii) Membantu menggalakkan perkahwinan, membantu ahli keluarga yang telah tergelincir ke pangkal jalan, Sesungguhnya, Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Pengampun sebagaimana Allah berfirman bermaksud: “Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa semuanya. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah az-Zumar, ayat 53).
iv) Menyedarkan kepentingan Penjagaan Kesihatan Reproduksi, muga dapat mencegah ancaman gejala social dikalangan anak-anak remaja seperti zina, kehamilan anak tak sah taraf, pembuangan bayi, pengguguran dan penyakit-penyakit jangkitan kelamin.
v) Katakan tidak kapada rokok, merokok boleh merosakkan benih dan janin.

4.4 Sistem reproduksi asas

i) Organ reproduksi wanita dan fisiologi kematangan dengan penghasilan benih ova..
ii) Organ reproduksi lelaki dan fisiologi penghasilan benih spermatozoa.
iii) Proses percantuman benih dan pembentukan janin.
iv) Kehamilan, Peringatan khas untuk wanita yang berpotensi untuk hamil, apa-apa yang anda makan boleh menjejaskan janin di dalam kandungan. Contohnya wanita yang memakan ubat untuk penggelupasan kulit wajah semasa hamil boleh menyebabkan kecacatan yang teruk pada janin.
setiap ibu hamil perlu menjalani pemantauan berkala, jika ada tanda-tanda masaalah timbul, perlu di kesan di peringkat awal agar sentiasa terkawal.
v) kelahiran, satu satunya jalan keluar dari kehamilan adalah kelahiran.suami digalakkan memberi sokongan sepanjang kehamilan terutama saat melahirkan, sila daftarkan diri ke kelas peneman, kebanyakan hospital adalah Hospital Rakan Suami.
vi) Penyusuan susu ibu, ketahuilah makanan yang terbaik, terunggul, yang tiada tandingannya buat bayi adalah susu ibu dan penyusuan susu ibu. Ianya adalah modal pelaburan yang tertinggi nilainya buat generasi masa depan. Maka susuilah setiap anak dengan penyusuan susu ibu secara exsklusif selepas lahir hingga berusia 6 bulan, kemudian boleh diteruskan sehingga 2 tahun. Kebanyakan hospital adalah mengamalkan Hospital Rakan Bayi.
viii) Kontrasepsi (pencegahan kehamilan) & Perancangan Keluarga amat penting untuk menjamin kesihatan & kebahgiaan seisi keluarga.
ix) Keutuhan lantai perineum melalui senaman kemutan otot perineum

5.0 Kesimpulan

Menyatuni naluri fitrah insan bermakna memahami serta melaksanakan pengurusan kesihatan keluarga untuk setiap ahli keluarga juga individu yang bakal menjadi ahlinya agar berperanan dalam penjagaannya demi menjamin kebahgiaan seisi keluarga.

6.0 Rujukan
6.1 Al Quran
6.2 Hadis
6.3 Modul Kesihatan Reproduktif Remaja Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)
6.4 Modul International Kesihatan Keluarga: Kesihatan Reproduksi, Contraception, Pregnancy and Seksually Transmitted Diseases. World Health Organisation (WHO)
6.5 Modul Kursus Pra Perkahwinan Nasional (KAPPEL) Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan